Poskytovanie informácií
Dôvod a spôsob založenia
Obec sa riadi zákonom č. 128/2000 Zb. o obciach, v plnom znení.
Príjem žiadostí a podaní
Žiadosť o informácie sa prijíma na obecnom úrade v úradných hodinách. Žiadosť môže byť podaná ústne alebo písomne.
V prípade, že je žiadosť podaná ústne, zástupca obecného úradu, ktorý žiadosť prijal, ju ústne vybaví. O takomto vybavení žiadosti sa nevykonáva písomný záznam.
V prípade, že je žiadosť podaná písomne (vrátane žiadosti podanej elektronickou poštou alebo faxom), musí spĺňať minimálne tieto náležitosti:
- komu je žiadosť určená
- aká konkrétna informácia je požadovaná
- kto žiadosť podáva
Ostatné žiadosti a podania sa prijímajú aj na obecnom úrade v úradných hodinách.
Postup pri vybavovaní žiadosti o poskytnutie informácie
- Informácie sa podáva ústne alebo písomne a to aj prostredníctvom telekomunikačného zariadenia.
- Podané žiadosti o poskytnutie informácie vybavuje starostka, zástupca starostu, člen obecného zastupiteľstva alebo zamestnankyňa obecného úradu v rámci svojej pôsobnosti danej organizačnou štruktúrou obce.
- Ak žiadateľovi na ústne podanú žiadosť nie je informácia poskytnutá alebo ak žiadateľ nepovažuje informáciu poskytnutú na ústne podanú žiadosť za dostačujúcu, je potrebné podať žiadosť písomne.
- Písomne podané žiadosti sú evidované dňom, kedy ich dostal obecný úrad.
- Z podania žiadosti musí byť zrejmé, kto ho robí a čo sa konkrétne požaduje.
- Všeobecný úrad posúdi obsah žiadosti av prípade, že žiadosť o informáciu:
- sa nevsťahuje k jeho pôsobnosti, žiadosť odloží a túto odôvodnenú skutočnosť oznámi do 3 dní žiadateľovi
- je nezrozumiteľná alebo formulovaná príliš všeobecne, vyzve žiadateľa v lehote do 7 dní od podania žiadosti, aby žiadosť upresnil. Ak žiadateľ neupresní žiadosť do 30 dní, rozhodne OÚ o odmietnutí žiadosti
- Požadovanú informáciu poskytne obecný úrad v lehote najneskôr do 15 dní od prijatia podania alebo upresnenia žiadosti.
Zo závažných dôvodov po preukázateľnom informovaní žiadateľa je možné lehotu predĺžiť, najviac však o 10 dní.
Lehoty na vybavenie žiadosti
Poskytnutie požadovanej informácie od prijatia podania alebo upresnenie žiadosti – do 15 dní s možnosťou predĺženia na 25 dní. Predĺženie lehoty je možné iba zo závažných dôvodov s tým, že žiadateľ je o predĺžení lehoty informovaný (§ 14 ods. 5, § 20 ods. 3 zákona).
Ak sa nevzťahujú požadované informácie k pôsobnosti obecného úradu či obce ako právnickej osoby, žiadosť je odložená a táto skutočnosť žiadateľovi oznámená (§ 14 ods. 3 písm. b) zákona) - do 3 dní od odloženia.
Ak je žiadosť nezrozumiteľná alebo formulovaná príliš všeobecne, je žiadateľ vyzvaný na jej upresnenie (§ 14 ods. 3 písm. a) zákona) – do 7 dní od podania.
Podanie odvolania žiadateľom po prijatí rozhodnutia o odmietnutí informácie alebo po márnom uplynutí lehoty na vybavenie žiadosti (§ 16, ods. 2 zákona) – do 15 dní.
Rozhodnutie odvolacieho orgánu od predloženia odvolania povinným orgánom – do 15 dní.
Upresnenie nezrozumiteľnej alebo všeobecne formulovanej žiadosti na výzvu obecného úradu (§ 14, ods. 3, písm.a zákona) – do 30 dní od doručenia výzvy.
Príjem a vybavenie odvolania
Spôsob odvolania a jeho obsah:
- odvolanie sa podáva písomne hnedou doručenkou na adresu obecného úradu,
- odvolanie musí obsahovať opis žiadosti o podanie informácie, ktoré nebolo vyhovené, dátum a miesto podania, odôvodnenie odvolania, podpis a bydlisko žiadateľa.
O odvolaní rozhoduje:
- všeobecné zastupiteľstvo – ak ide o informácie spadajúce do samostatnej pôsobnosti obce,
- krajský úrad – ak ide o informáciu patriacu do prenesenej pôsobnosti.
O odvolaní je potrebné rozhodnúť do 15 dní od predloženia rozhodujúcemu subjektu. Pokiaľ rozhodujúci subjekt v uvedenej lehote o odvolaní nerozhodol, má sa za to, že vydal rozhodnutie, ktorým sa odvolanie zamieta a napadnuté rozhodnutie potvrdil. Rozhodnutie o odmietnutí žiadosti o poskytnutie informácie je preskúmateľné súdom.