Poskytovanie informácií

Dôvod a spôsob založenia

Obec sa riadi zákonom č. 128/2000 Zb. o obciach, v plnom znení.

Príjem žiadostí a podaní

Žiadosť o informácie sa prijíma na obecnom úrade v úradných hodinách. Žiadosť môže byť podaná ústne alebo písomne.

V prípade, že je žiadosť podaná ústne, zástupca obecného úradu, ktorý žiadosť prijal, ju ústne vybaví. O takomto vybavení žiadosti sa nevykonáva písomný záznam.

V prípade, že je žiadosť podaná písomne (vrátane žiadosti podanej elektronickou poštou alebo faxom), musí spĺňať minimálne tieto náležitosti:

  • komu je žiadosť určená
  • aká konkrétna informácia je požadovaná
  • kto žiadosť podáva

Ostatné žiadosti a podania sa prijímajú aj na obecnom úrade v úradných hodinách.

Postup pri vybavovaní žiadosti o poskytnutie informácie

  1. Informácie sa podáva ústne alebo písomne a to aj prostredníctvom telekomunikačného zariadenia.
  2. Podané žiadosti o poskytnutie informácie vybavuje starostka, zástupca starostu, člen obecného zastupiteľstva alebo zamestnankyňa obecného úradu v rámci svojej pôsobnosti danej organizačnou štruktúrou obce.
  3. Ak žiadateľovi na ústne podanú žiadosť nie je informácia poskytnutá alebo ak žiadateľ nepovažuje informáciu poskytnutú na ústne podanú žiadosť za dostačujúcu, je potrebné podať žiadosť písomne.
  4. Písomne podané žiadosti sú evidované dňom, kedy ich dostal obecný úrad.
  5. Z podania žiadosti musí byť zrejmé, kto ho robí a čo sa konkrétne požaduje.
  6. Všeobecný úrad posúdi obsah žiadosti av prípade, že žiadosť o informáciu:
    1. sa nevsťahuje k jeho pôsobnosti, žiadosť odloží a túto odôvodnenú skutočnosť oznámi do 3 dní žiadateľovi
    2. je nezrozumiteľná alebo formulovaná príliš všeobecne, vyzve žiadateľa v lehote do 7 dní od podania žiadosti, aby žiadosť upresnil. Ak žiadateľ neupresní žiadosť do 30 dní, rozhodne OÚ o odmietnutí žiadosti
  7. Požadovanú informáciu poskytne obecný úrad v lehote najneskôr do 15 dní od prijatia podania alebo upresnenia žiadosti.

Zo závažných dôvodov po preukázateľnom informovaní žiadateľa je možné lehotu predĺžiť, najviac však o 10 dní.

Lehoty na vybavenie žiadosti

Poskytnutie požadovanej informácie od prijatia podania alebo upresnenie žiadosti – do 15 dní s možnosťou predĺženia na 25 dní. Predĺženie lehoty je možné iba zo závažných dôvodov s tým, že žiadateľ je o predĺžení lehoty informovaný (§ 14 ods. 5, § 20 ods. 3 zákona). 

Ak sa nevzťahujú požadované informácie k pôsobnosti obecného úradu či obce ako právnickej osoby, žiadosť je odložená a táto skutočnosť žiadateľovi oznámená (§ 14 ods. 3 písm. b) zákona) - do 3 dní od odloženia.  

Ak je žiadosť nezrozumiteľná alebo formulovaná príliš všeobecne, je žiadateľ vyzvaný na jej upresnenie (§ 14 ods. 3 písm. a) zákona) – do 7 dní od podania.  

Podanie odvolania žiadateľom po prijatí rozhodnutia o odmietnutí informácie alebo po márnom uplynutí lehoty na vybavenie žiadosti (§ 16, ods. 2 zákona) – do 15 dní.  

Rozhodnutie odvolacieho orgánu od predloženia odvolania povinným orgánom – do 15 dní.  

Upresnenie nezrozumiteľnej alebo všeobecne formulovanej žiadosti na výzvu obecného úradu (§ 14, ods. 3, písm.a zákona) – do 30 dní od doručenia výzvy.

Príjem a vybavenie odvolania

Spôsob odvolania a jeho obsah:

  • odvolanie sa podáva písomne hnedou doručenkou na adresu obecného úradu,
  • odvolanie musí obsahovať opis žiadosti o podanie informácie, ktoré nebolo vyhovené, dátum a miesto podania, odôvodnenie odvolania, podpis a bydlisko žiadateľa.

O odvolaní rozhoduje:

  • všeobecné zastupiteľstvo – ak ide o informácie spadajúce do samostatnej pôsobnosti obce,
  • krajský úrad – ak ide o informáciu patriacu do prenesenej pôsobnosti.

O odvolaní je potrebné rozhodnúť do 15 dní od predloženia rozhodujúcemu subjektu. Pokiaľ rozhodujúci subjekt v uvedenej lehote o odvolaní nerozhodol, má sa za to, že vydal rozhodnutie, ktorým sa odvolanie zamieta a napadnuté rozhodnutie potvrdil. Rozhodnutie o odmietnutí žiadosti o poskytnutie informácie je preskúmateľné súdom.